Bedrijf: Voradius.nl

Wie: Martijn Jansen, Jop Houben, Sebastiaan Ambtman, Maikel Brouwer en
Thomas van Beek.

Wat? Een webapplicatie die je vertelt welke winkels in de buurt het
product in de schappen hebben staan dat je zoekt. Sta je bijvoorbeeld op het
Leidseplein in Amsterdam, dan vertelt Voradius dat de Dixons aan de Singel
de dichtstbijzijnde locatie is waar je een laptop van Acer kunt kopen.
Behalve op de website, is de zoekmachine beschikbaar als app in Apple’s App
Store. Voradius indexeert alleen non-food, zoals bijvoorbeeld elektronica en
speelgoed. Voor pakketten tussen de 9,95 euro en 59,95 kunnen winkeliers hun
assortiment in het systeem laten zetten.

Waar? Begin april is Voradius begonnen met de bètatest in Amsterdam en
omstreken. Later willen de oprichters uitbreiden naar de rest van Nederland.
Voradius opereert vanuit Amsterdam.

Het internet kent voor Martijn Jansen en zijn team geen geheimen. Onder de
oprichters zitten voormalig medewerkers van onder andere eBay, Skype, maar
ook Capgemini. Afgelopen zomer werden de vaste banen opgezegd om te beginnen
aan het ondernemersavontuur. Jansen: “We zagen op techblogs succesvolle
verhalen over startups voorbij komen en dachten: dat willen wij ook.”

Hoe kwam het idee tot stand?

Jansen: “Twee van ons werkten tot vorig jaar in de e-commerce. Zij merkten dat
klanten vaak online naar producten keken, maar deze vervolgens offline
kochten. Op deze trend wilden wij inspringen. Daarbij vonden we het raar dat
er geen zoekmachine bestond voor producten in het assortiment van fysieke
winkels.”

Jullie hebben gelijk al een grote partner gevonden: Kijkshop. Hoe is jullie
dat gelukt?

“We zijn voorgesteld via LinkedIn en bij Kijkshop waren ze meteen enthousiast.
Omdat Kijkshop een keten is met een breed assortiment die de voorraden live
bijhoudt, is het voor ons een interessante partner.”

Voradius is dus vooral bedoeld voor winkelketens?

“Nee, de focus ligt bij winkels in het midden- en kleinbedrijf. Mensen weten
wel wat de Hema en Blokker verkopen, maar niet wat er verborgen ligt in de
kleine zelfstandige winkels. Daar ligt de ‘wow-factor’. Bij mkb-bedrijven
worden de voorraden daarentegen niet live bijgehouden en is het assortiment
niet altijd compleet. Daarom zoeken we naar een combinatie van ketens en
zelfstandige winkels.”

Hoe zijn jullie gefinancierd?

“Tot nu toe hebben we alles zelf gefinancierd. We waren al langer van plan om
te ondernemen en hebben daarvoor geld gespaard. Momenteel zijn we bezig met
een financieringsronde.”

In 2010 werd een vergelijkbaar concept, het Amerikaanse Milo, door eBay
overgenomen voor een bedrag van 57 miljoen euro. Is dat iets wat jullie op
termijn ook willen?

“Het zou zeker kunnen. Ik heb de overname van Milo door mijn oude werkgever
eBay ook opgemerkt. We staan zeker open voor dit soort partijen.”

Wat is de grootste hindernis die jullie hebben overwonnen?

“Het was een uitdaging om de assortimenten van de 3500 winkels die met hun
assortimentsinformatie in onze database zitten, in te voeren in ons systeem.
We hebben gezocht naar schaalbare oplossingen, die we ook toe kunnen passen
als we uitbreiden naar de rest van Nederland. Nu bieden we winkeliers
vijftien op maat gemaakte methodes aan om producten in ons systeem te
zetten.”

Nu wordt Voradius nog getest in Amsterdam en omstreken. Wanneer vind je dat
de test is geslaagd?

“Als in de eerste maanden 1 à 2 procent van de consumenten actief wordt op
Voradius en bezoekers ook terug blijven komen. Daarbij hopen we meer ketens
en kleine winkeliers voor ons te winnen als klant.”

Lees ook:

't Gat in de Markt: iedereen zijn eigen schoenenwinkel

't Gat in de markt: Een maatpak aanmeten op kantoor

’t Gat in de Markt: winkel waar je webartikelen kunt
aanraken

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl